Estados Unidos Mexicanos

Först måste jag ju berätta att vi var sex tjejer som reste tillsammans och vi var olika på många sätt. Tre veckor, en vecka i varje land och det räckte för oss. Detta var Nasras examensresa som hon så väl förtjänade. Resans rutt startade i Cancun, Mexiko. I Cancun hyrde vi en lägenhet där det även både andra utlänningar som arbetade och bodde i Cancun men även lokalbor. Vi åkte alltid taxi som inte alls kostade mycket men vi var alltid uppdelade tre och tre. Innan vi satte oss i taxin bestämde vi ett pris för båda taxi. För varje dag som gick sänktes priset allt mer och mer. Det är väsentligt att man hör med lokalborna vad de betalar för taxi så att man inte blir rånad. Väl i Cancun tog vi färjan som åkte till Isla Mujeres och från oss låg färjan endast några minuter bort. Playa Del Carmen låg även 1 timme bort från Cancun och dit åkte vi över dagen. Där kryllade med amerikanska turister. Men det är ju egentligen inte så konstigt för det första jag tänker på när jag tänker Cancun är amerikanare som är på semester.

I Mexiko gjorde vi allt möjligt. Vi åkte zipline, vi hyrde en båt och åkte runt i Playa Del Carmen. Vi åkte på en dagsutflykt och fick se Jungru Maria i havsbotten och  vi besökte Chichen Itza, ett av världens sju nya underverk. Åker man till Mexiko MÅSTE man besöka Chichen Itza, enligt mig. Chichen Itza är exploaterat som fan och där fanns det mängder av turister framåt dagen, men det är så av ett skäl. Chichen Itza är en av de bäst bevarade mayastäderna och kanske mest känd för pyramiden El Castillo. Jag minns att jag trodde att jag skulle smälta på grund av hettan. Men det var en upplevelse och jag fick med mig fina foton från El Castillo.

Lokalborna var hur trevliga som helst och det är främst dem och maten som jag tänker på när jag minns tillbaka till Mexiko. Det bästa som jag minns från Mexiko är UTAN TVEKAN maten. Mexikansk mat, ouff, min mun vattnas bara av tanken. Det var inte bara var en restaurang som serverade god mat utan varenda en. Om jag ska ranka landet med godast mat är det definitivt Mexiko.

Men Mexiko var inte landet som hamnade på första plats. Det är främst för att Mexiko hade föööör många turister och det kändes mer som en charterresa. Eftersom vi inte bodde vid turistområdena som jag föredrar jag när vi är ute och reser fick vi umgås med lokalborna. Jag kan tycka att det är roligt att träffa på andra turister frn världen om men det är inte det som jag eftersöker när vi är på resor. Utanför den lilla turistbubblan finns det så mycket mer att se och lära sig.

I mitt omdöme hamnar Mexiko på tredje plats av alla tre resor vi gjorde i somras och får därav en 8 av 10. Vi var sex tjejer på denna resa och vi alla tyckte olika för olika anledningar. Men för mig beror det mest på att Mexiko hade som sagt för många turister och Cancun var otroligt amerikaniserat. Men Mexiko har bra priser, god mat och ett plus är just tanken på att det finns en stor blandning av saker att se/göra .